tirsdag den 5. april 2016

Skadedyrsbekæmperne - på tidsrejse med papegøjer og dødsensfarlige damer



Åh Sofie Boysen hvor skal jeg overhovedet starte..? Skadedyrsbekæmperne er Sofies debutroman udgivet fra forlaget Blæs i 2015 og det er noget af en debut, hvis man spørger mig (og det gjorde man jo - eller det gjorde jeg... anyway).



Den er nemlig ret morsom! Særligt hvis man har en sådan lidt gøglet halvakavet drenge-humor, en humor jeg tydeligvis har!

"Sådan er Ronnie. Lidt fej i det. Selvom han er min bror, må jeg indrømme, at han er dum som en dør. Hvis den dør altså hverken kan åbne eller lukke, men måske tror, den er en cykel."

Jeg kan næsten ikke forklare, hvor meget jeg har fneset og grint højlydt igennem den her bog - selvfølgelig til stor undren og underholdning for de andre passagerer i toget.

Når der er hashtags på bagsiden, er man ret meget med på beatet.


Bert og Ronnies mor er stukket af med en mand til en kakaoplantage i Honduras. For at tjene til føden og holde den sure dame fra kommunen på afstand, starter de et skadedyrsfirma med absolut ingen succes. En dag får de en besynderlig kunde med et papegøje problem (som vi kender så godt, en i hånden er godt - 20 i stuen er knap så godt). Men det er ikke en helt almindelig kunde, og heller ikke et helt almindeligt papegøje problem. Pludselig befinder drengene sig flere hundrede år tilbage i tiden i Honduras af alle steder.

Det er en herlig bog, selvom den ikke råber højt af sig rent visuelt. Og jeg glæder mig allerede til at læse mere fra Sofie Boysen. Bogen er god til højtlæsning for særligt drenge fra 8-11 år og kan sagtens læses selv fra ca 10 år.

Læs den før din nabo!

- LittleLudvig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar